03
okt

Nudging – det kærlige puf til adfærdsændring

Et nudge er et bevidst kærligt puf i den rigtige retning. Det påvirker dit valg i en bestemt retning uden at begrænse dine valgmuligheder.

Produktmæssigt set er det derfor for ikke et nudge, når vi gør en produkt dyrt, besværligt eller tidskrævende at vælge det.

Det er et nudge når vi gør produktet let tilgængeligt og attraktivt ved at vise brugerne de fordele produktet skaber for dem.

Nudging kan være når vi præcist og enkelt definerer brugernes behov eller skaber et behov hos dem. Det kan være når vi skaber valgmuligheder (de fleste vælger en mellem størrelse cola når der også er en lille og en stor). med nudging leder vi mere eller mindre ubevidst brugeren. Når Københavns kommune laver grønne fodspor leder det fodgængeren hen mod skraldespandene – uden at tvinge ham eller hende til en ubevidst adfærd.

Når et indkøbscenter laver en fast og slow lane fordeler men brugerne efter deres behov og skaber dermed mere flow i centreret – og måske mere tilpasse og købeglade kunder.

Nudge_slow-lane

Ser vi et kort øjeblik på begrebet behavioural economics eller adfærdsøkonomi. Det kan beskrives som den måde vi handler på i forhold til vores økonomiske udvekslinger og investeringer.

Bahavioral economics står lidt i kontrast til den flere hunderede år gamle rational choise teori. Rational choice tager udgangspunkt i, at mennesker handler økonomisk rationelt – fx altid søger det der er bedst til prisen eller søger at tage det valg der har den største fordel for dem selv. Denne klassiske teori giver forståelse for hvordan et marked påvirkes af menneskers adfærd. Især når det gælder køb af basisvarer, som æg, ost, smør og pålæg. Her er vi pris og kvalitetsbevidste og har godt overblik og god adgang til information via forskellige butikker.

Men den rationelle aktør har en tendens til at blive den uhensigtsmæssige aktør. Med uhensigtsmæssige valg menes valg, der ikke opfylder forbrugernes behov. Det er de færreste der vælger nyt forsikringsselskab, teleselskab, elselskab, selv om vi kan spare penge. Hvor mange kender du der går i fitness uden at det er rentablet for dem i forhold til abonnement eller er du den der køber en billig printer og køber dyre farvepatroner til den? har du omregnet prisen for printerinvestering + drift før du købte?

Vi er ikke altid egoistiske. Vi er heller ikke altid motiverede for at gøre det, der forbedrer vores velfærd!

Vi har derimod en tendens til at træffe ’uhensigtsmæssige’ valg – valg der ikke støtter vores velfærd. Det er den gåde der er svær at svare på: hvorfor folk så sjældent skifter bank, tele- eller energiselskab osv. Nogle af sverene er at vi er passive som forbrugere og modtager et hav af komplicerede informationer om tele-pakker og fordele vi har svært ved at gennemskue uden nøje gennemgang, som de fleste af os undlader, fordi vi ikke kan overskue de teller det er lettere at beholde det vi har.

 

Derfor er det ikke nødvendigvis de virksomheder der tilbyder de bedste produkter (som opfylder brugernes behov bedst) der belønnes. Det er deriomd dem der både sætter sig ind I brugerne og I hvorda man appellerer til dem.

 

Et eksempel på effektfuld Nudging er at man kan få husejere til at spare på energien ved at fortælle dem at “de burger mere end naboen”. Et eksempel på at vi orienterer os relationelt – mod andre mennesker og sammenligner os selv med dem, samt at vi I den danske DNA har et udpræget konkurrencegen.

save_energy

Hvis vi for eksempel får at vide, at de fleste bilister bruger sikkerhedssele, så vil vi også være mere tilbøjelige til selv at gøre det. Og vi bruger mindre strøm, når vi kan se, hvor meget strøm naboen bruger.

Et nudge kan virke på flere måder. Det kan hjælpe den ubevidste del af hjernen til at vælge det rigtige, uden at du selv er opmærksom på det. For eksempel ved at stille frugten foran kagen eller bruge mindre tallerkner til buffeten.

Et nudge kan også virke ved at aktivere den refleksive del af din hjerne på det rigtige tidspunkt ved for eksempel at sætte en flue i toiletkummen eller fodspor hen til skraldespanden. Eller et nudge kan ændre på standardindstillingerne og gøre dem mere hensigtsmæssige.

– See more at: www.personaleweb.dk/nudging-hjaelper-dig-med-vaelge-rigtigt#sthash.qZ396QEc.dpuf

  • See more at: http://www.personaleweb.dk/nudging-hjaelper-dig-med-vaelge-rigtigt#sthash.qZ396QEc.dpuf
  • See more at: http://www.personaleweb.dk/nudging-hjaelper-dig-med-vaelge-rigtigt#sthash.qZ396QEc.dpuf